In welke gevallen ?
De gedetineerde kan een klacht indienen tegen elke beslissing die ten aanzien van hem genomen worden door de gevangenisdirecteur of in diens naam. De afwezigheid van een beslissing of de weigering om te beslissen kan ook het voorwerp zijn van een klacht.
Enkele voorbeelden van een beklagwaardige beslissing :
- De beslissing om briefwisseling niet te bezorgen aan de gedetineerde ;
- De beslissing om een bezoek (zonder toezicht) van een vriend van de gedetineerde te weigeren ;
- De beslissing om de gedetineerde te weigeren een familielid te contacteren per telefoon ;
- Het gebrek aan beslissing van de directeur op de vraag van een gedetineerde om een boek te schrijven in zijn cel ;
- De beslissing om een fouille op het lichaam te laten plaatsvinden bij een gedetineerde ;
- De beslissing om een tuchtsanctie op te leggen aan een gedetineerde ;
- …
Wanneer ?
De klacht moet worden ingediend uiterlijk 7 dagen nadat de gedetineerde geïnformeerd was van de beslissing van de directeur.
Hoe ?
De klacht wordt ingediend via het klachtenformulier, waarin men de betrokken beslissing van de directeur aangeeft en de redenen van de klacht..
Het klachtenformulier moet dan worden bezorgd aan de Klachtencommissie :
-
Ofwel via de post (Leuvenseweg 48/2 – 1000 Brussel)
-
-
Ofwel via de maandcommissaris van de Commissie van Toezicht
-
Ofwel via de brievenbus van de Commissie van Toezicht
Hoe zal de klacht behandeld worden ?
De Klachtencommissie kan beslissen om de klacht over te maken aan de maandcommissaris met het ook op bemiddeling tussen de gedetineerde en de directeur. Ze kan ook een zitting in de gevangenis organiseren, indien nodig.
De klachtencommissie zal een beslissing nemen binnen de twee weken na de ontvangst van de klacht.
Download het formulier